Az európai sörpiac válsága és a növekvő alkoholmentes trend

Megosztás:
Forrás: Pixabay

Az európai sörpiac öt éve csökken. A vendéglátás visszaesése és a gazdasági bizonytalanság átalakítja a fogyasztói szokásokat.

Az európai sörpiac az elmúlt években folyamatos visszaesést mutat, és 2025-re már az ötödik egymást követő csökkenő évnél tart. A termelés, a fogyasztás és az export egyaránt mérséklődött, ami strukturális kihívásokra utal.

Vendéglátáshoz kötődő fogyasztás csökkenése

A kocsmákban, éttermekben és kávézókban történő sörfogyasztás, az úgynevezett on-trade értékesítés, korábban az európai sörfogyasztás mintegy egyharmadát adta, ma már csak körülbelül egynegyedét. Ez a csökkenés közvetlenül érinti a helyi vállalkozásokat, a mezőgazdasági termelőket, logisztikai szolgáltatókat, rendezvényszervezőket és a turizmust is.

A vendéglátóipar gyengülése nem csupán gazdasági hatású, hanem a sör kulturális és közösségi szerepét is mérsékli, hiszen kevesebb a társas eseményekhez kapcsolódó fogyasztás.

Termelés és export az EU-ban

Az uniós sörtermelés 2019-ben 367 millió hektoliter volt, 2024-re 345 millióra csökkent, és a 2025 eleji adatok további mérséklődést jeleznek. Az export is lassult, részben a globális szállítási problémák és a nemzetközi piaci bizonytalanság miatt.

A visszaesés mögött több tényező áll: tartós infláció, magas inputköltségek, alacsony fogyasztói bizalom, valamint az éghajlatváltozás okozta alapanyag-elérhetőségi nehézségek.

Alkalmazkodás és új lehetőségek

A fogyasztói igények változása új irányt mutat: az alkoholmentes sörök kategóriája az elmúlt öt évben 25%-kal bővült, és az EU teljes sörfogyasztásának 7,5%-át teszik ki. Ez azt jelzi, hogy a piaci visszaesés ellenére is vannak növekedési lehetőségek.

A stabil és kiszámítható üzleti környezet kulcsfontosságú lesz a beruházások, innovációk és a fenntartható működés szempontjából a jövőben.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu

Megosztás:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük