Brüsszel teljesen ellehetetleníti az agráriumot
- Agrárhírek
 - 2025. július 16.
 - 17
 - 0
 
                    Nagyjából 450 hektár felett el lehetne felejteni minden területalapú támogatást, de már 90 hektár után meredeken, lépcsőzetesen csökkenni kezdene – áll az Európai Bizottság álláspontját megjelenítő, Brüsszelben keringő javaslatban.
A szövegben drámai változásokat vázol fel a Bizottság a Közös Agrárpolitika jövőjét illetően: a degresszió minden korábbinál szigorúbb lenne, 20 ezer euró felett nagymértékben esne az igénybe vehető támogatás, a felső plafon pedig 100 ezer euró lenne – efelett semmilyen területalapú támogatás nem járna a jövőben. A kedvezményezett csoportok között lennének a kisebb szereplők mellett a fiatal gazdák, a családi gazdálkodók, a női termelők és a természeti károkkal sújtott területeken gazdálkodók, tényleges agrártermelés nélkül pedig tilos lenne agrártámogatást folyósítani.
Mikroszkopikus méretűre zsugorodna a területalapú támogatás a jövőben egy Brüsszelben keringő, de már kiszivárgott javaslatcsomag szerint. A Közös Agrárpolitika jövőjét a Bizottság álláspontját rögzítő javaslat szerint a korábbi hírek szerint valóban meghatározná a jövedelemalapú szemlélet az eddigi területalapú megközelítés helyett.
Előnyben a kicsik és a fiatalok
Az anyagban a jelenlegihez képest kétségkívül jelentős változások vannak a degresszív területalapú jövedelemtámogatás esetében. Mint a javaslat fogalmaz, a tagállamok területalapú jövedelemtámogatást nyújtanak a támogatható hektárszámra a mezőgazdasági termelőknek jövedelmi szükségletek kielégítésére, ám a szöveg úgy fogalmaz, hogy a támogatható hektáronkénti kifizetést a mezőgazdasági termelők csoportjai vagy földrajzi elhelyezkedése szerint differenciálni kell objektív és megkülönböztetéstől mentes kritériumok alapján.
A javaslat meghatározza azokat a kritériumokat is, amelyek alapján a kifizetések differenciálásának alapjául szolgáló csoportokat vagy földrajzi területeket meghatározzák. Ezek szerint az Európai Bizottság a mezőgazdasági termelőknek egy reprezentatív referencia-időszakban mezőgazdasági tevékenységből származó jövedelme alapján juttatna területalapú támogatást. A szöveg hozzáteszi:
A kifizetések differenciálásakor a tagállamok a támogatást azokra a mezőgazdasági termelőkre irányítják, akik a leginkább rászorulók, különösen a fiatal és új gazdálkodók, a nők, a családi vagy kistermelők, a növénytermesztést és az állattenyésztést kombináló mezőgazdasági termelők, illetve a természeti károkkal sújtott területeken élő mezőgazdasági termelők.
Mindez megerősíti azt a korábbi elképzelést, hogy az Európai Bizottság a tényleges területalapú támogatástól valóban elindulna a jövedelemalapú támogatás felé azzal, hogy a fent említett csoportokat kedvezményezett helyzetbe hozná. A kifizetések differenciálása történhet olyan éves átalányösszegű kifizetések formájában, amelyek a támogatható hektáronkénti területalapú jövedelemtámogatást részben vagy egészben helyettesítik.
Csökkenés már 20 ezer eurótól
A legfontosabb pont talán az, hogy a tagállamok növelik a fiatal mezőgazdasági termelőknek nyújtott támogatható hektáronkénti támogatást, miközben csökkentik a területalapú jövedelemtámogatás éves összegét.
A javaslat ráadásul rigorózus határokat húz meg a differenciálás kapcsán. Ezek a következők:
- A 20 ezer és 50 ezer euró közötti, egy mezőgazdasági termelőnek nyújtandó támogatás összegét 25 százalékkal csökkentenék,
 - Az 50 ezer és 75 ezer euró közötti éves jövedelemtámogatás összegét 50 százalékkal csökkentik,
 - A 75 ezer és 100 ezer euró közötti éves jövedelemtámogatás összegét pedig 75 százalékkal csökkentenék.
 - A javaslat szerint ráadásul a területalapú jövedelemtámogatás teljes összege nem lehet magasabb, mint legfeljebb 100 ezer euró.
 
Jogi személy esetében a felső határérték a jogi személy ellenőrzése alatt álló összes gazdaságra vonatkozik – teszi hozzá az anyag.
Mindez tehát azt jelentené, hogy a Bizottság elképzelési szerint a területalapú támogatás úgy ahogy van véget érne hozzávetőleg 450 hektár felett, ám már 90 hektár után is lépcsőzetesen – és meglehetősen nagy arányban – csökkenni kezdene.
Egyelőre nem világos, hogy ezt a teljes támogatási volumen esetében szeretné-e elérni az Európai Bizottság, vagy csak az alaptámogatás esetében – utóbbi esetben az Agro-ökológiai Program (AÖP) kivételt jelentene a szigor alól.
Csak igazi termelőknek járna
A Bizottság javaslata szerint a tagállamoknak biztosítaniuk kell azt is, hogy a szóban forgó támogatást nem kapják meg azok a szereplők, akik a saját gazdaságukban valójában nem termelnek mezőgazdasági termékeket.
Az anyag ugyanakkor ezen a ponton némi engedményt is tesz: azok a mezőgazdasági kistermelők, akiknek a fő tevékenysége nem a mezőgazdaság, de legalább a tagállamok által meghatározott minimális szintű mezőgazdasági tevékenységet folytatnak, úgy kell tekinteni, hogy mezőgazdasági termelőnek minősülnek.
A nyugdíjasok sem kaphatják?
Az elképzelés szerint a tagállamoknak biztosítaniuk kell azt is, hogy a legkésőbb 2032-ig a nyugdíjkorhatárt elérő kérelmezők, akik öregségi nyugdíjban is részesülnek, már nem kapnak ilyen támogatást. Szintén a tagállamokra hárulna az is, hogy biztosítsák, hogy a támogatható hektárszám csak olyan területeket foglaljon magában, amelyek ténylegesen a mezőgazdasági termelők rendelkezésére állnak. További kritérium, hogy az érintett területeken tényleges mezőgazdasági tevékenységet végezzenek, az a gazdálkodó ellenőrzése alatt álljon. Ha pedig ezeken a területeken nem csak mezőgazdasági tevékenységet folytatnak, akkor az agrártevékenységnek kell túlsúlyban lennie a támogatás folyósításához.
Választható kistermelői támogatás
A javaslat szól a kistermelőknek nyújtott támogatásról, amelyet a legkisebb szereplők a tagállam által meghatározottak szerint kaphatnak meg és választható lenne. A tagállamok differenciálhatják az így nyújtott támogatást a mezőgazdasági termelők különböző csoportjai számára. Fontos kikötés ugyanakkor, hogy a tagállamoknak gondoskodniuk kell arról, hogy a támogatást ne kapják meg azok a szereplők, akik valójában nem termelnek mezőgazdasági termékeket a gazdaságukban.
Ezen kistermelői juttatás esetében az éves kifizetés gazdálkodónként nem haladhatja meg a 3 ezer eurót.
„Összeáll a kép”
Nem egyértelmű az sem, hogy a Bizottság mennyire ragaszkodik az anyagban foglalt elképzelésekhez a jövőbeni tárgyalások során, de sokatmondó, hogy a nyilvánosságrahozatal előtt egy nappal kiszivárgott a szöveg. Egy, a brüsszeli döntéshozatalra rálátó forrásunk az Agrárszektornak felvetette: elképzelhető, hogy a szivárogtatás szándékos volt, hogy felmérjék előzetesen a hatásokat, tehát ennek fényében kell értékelni ezt az anyagot. Hozzátette:
Abból a szempontból mindenképpen komolyan kell venni a most napvilágot látott javaslatot, hogy teljes mértékben egybevág azzal, amit az előző anyagokból ki lehetett olvasni. Már 2021-ben nyilvánossá vált az a jelentés, amelyben a területalapú támogatások megszüntetését helyezte kilátásba egy, a német kormány által megrendelt szakértői anyag, akkoriban már felbukkant a célzott támogatás hangsúlyozása, vagyis az, hogy az agrártámogatás ne minden termelőknek, hanem a Bizottság szerint arra rászorulóknak jusson. Ezt a gondolatot egyébként 2023 szeptemberében egy NGO már összekötötte Ukrajna tagként való felvételével is. Ennyiben tehát összeáll a kép, aki tud a sorok között olvasni, annak így már visszamenőleg is logikussá válik az egész eddigi folyamat.
Forrás: agrarszektor.hu
- Igénytelen és szuperegészséges
 - Agrárkamara: az idén kevesebb a krizantém
 - 37 fiatal agrárszakembert díjaztak a Magyarok Kenyere programban
 - Így ápoljuk télen a fügefánkat!
 - Nagy István: újabb szintre lépett Brüsszel gazdaellenes politikája
 - Beporzók a kertben: mit tehetünk értük most, hogy tavasszal is erősek legyenek?
 
2025. november 3.
Nagy István: újabb szintre lépett Brüsszel gazdaellenes politikája
2025. november 3.
Fókuszban az erdészeti génmegőrzés
2025. november 3.
Idén már októberben világra jött az első szürkemarha borjú
2025. november 2.
Visszafogott kereslettel és alacsonyabb árakkal indult az almapiac
2025. november 2.
Jóska Bátyám kedvence lett az Ország Sajtja 2025-ben
2025. november 1.