Elég lesz a magyar paprika a növekvő kereslet kiszolgálására?

Megosztás:

A fűszerpaprika iránti globális igény nő, de a hazai termelés zsugorodik – egyensúlyban tartható még a kínálat?

A paprika világszerte Magyarországgal forrt össze: ott van a gulyásban, a lecsóban, a paprikás ételekben, és szárított formában a magyar konyha egyik legismertebb jelképe. A piacok állandó szereplője, és gyakran a turisták bőröndjében is helyet kap. Az Akcenta nemzetközi pénzintézet elemzése szerint 2024-ben a friss és szárított paprika együttes exportértéke elérte a 40,7 millió eurót, jelentős bevételt hozva a magyar gazdaságnak.

Különösen erős a fűszerpaprika exportja: Európában az 5., a világon a 12. helyet foglalja el Magyarország. Ugyanakkor az aszály és a hőség miatt a hazai termőterületek évek óta zsugorodnak, ami egyre több importot tesz szükségessé.

Kusala Eduard, az Akcenta magyarországi képviseletének kereskedelmi igazgatója elmondta:

„A paprika a magyar konyha szimbóluma. Az Alföld déli részének sajátos klímája adja különleges ízét, de az utóbbi évek időjárási szélsőségei komoly károkat okoznak. A termés akár a felére is visszaeshet, a termőterület pedig folyamatosan csökken.”

Hozzátette: bár a magyar paprika továbbra is keresett Németországban, Szlovákiában és Franciaországban, a hazai igények kielégítéséhez már Spanyolországból és Kínából is kell importálni, különösen fűszerpaprika esetén.

Friss paprikaexport: visszaesés 2024-ben

Az International Trade Center adatai szerint Magyarország 27,3 millió euró értékben exportált friss paprikát, ami 25%-os csökkenést jelent az előző évhez képest. Ennek következtében Magyarország jelenleg a világon a 22., Európában a 10. helyen áll.

A legfontosabb célpiacok:

  • Németország: 14,6 millió euró

  • Szlovákia: 4,4 millió euró

  • Csehország: 2,9 millió euró

  • Ausztria: 2,5 millió euró

  • Svájc: 1,3 millió euró

Fűszerpaprika: stabil európai erő

A szárított paprika – vagyis a fűszerpaprika – exportja 2024-ben 13,4 millió eurót ért el, ami 14%-os növekedést jelent. Ebben a kategóriában Magyarország a világ 12., Európa 5. legnagyobb exportőre.

A főbb vásárlók:

  • Németország: 3,9 millió euró

  • Szlovákia: 2,9 millió euró

  • Románia: 1,5 millió euró (–16%-os visszaesés)

Egyre több import: a mérleg romlik

Bár az export továbbra is jelentős, Magyarországnak egyre több paprikát kell behoznia.
2024-ben:

  • Friss paprikaimport: 26,1 millió euró (+33%)

    • Spanyolország: 13,7 millió euró

    • Egyiptom: 4,2 millió euró

    • Szlovákia: 1,6 millió euró
      → A külkereskedelmi mérleg mindössze +1,2 millió euró.

  • Szárított paprikaimport: 15,5 millió euró

    • Spanyolország: 5,7 millió euró

    • Kína: 3,7 millió euró

    • Szlovénia: 1,7 millió euró
      → A mérleg: –2,1 millió euró.

Kusala Eduard szerint a termelők és vállalkozások rendkívül kiszámíthatatlan környezetben dolgoznak, amelyben az időjárás mellett a geopolitikai helyzet, a kereskedelempolitika és az árfolyam-ingadozások is komoly kockázatot jelentenek:

„A paprikaexport és -import ma magas kockázatú terület. Éppen ezért létfontosságú olyan eszközöket használni, amelyek mérséklik az árfolyam- és piaci kockázatokat. A megfelelő megoldásokkal elkerülhetők a veszteségek, és több forrás maradhat a vállalkozásoknál.”

Forrás: Agroinform

Megosztás:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük