Magyarország a nagy múltú, felfedezésre váró borok hazája

Megosztás:
Mundus Vini 2025 Summertasting

Matthew Horkey boros kommunikátorként, könyvszerzőként és youtuberként vált ismertté. Specialitása a kevésbé ismert régiók bemutatása, és ezen belül is Magyarország az egyik kedvence.

Az interjúban átfogó képet ad Magyarország egyedülálló lehetőségeiről és a digitális akadályokról, melyek még mindig nehézséget okoznak egyes termelőknek. Végül arról is beszél, hogy a kékfrankos hogyan vethetné meg a lábát az amerikai piacon.

Magyar Bormarketing Ügynökség: A YouTube-közönség körében lelkesen fogadtatásra talált, hogy kevésbé ismert régiókkal foglalkozik. Mi vonzotta először a magyar borokhoz, és mi tetszett leginkább a nézőknek?

Matthew Horkey: Magyarországban azt találtam vonzónak, hogy bár a bortermelés rendkívül hosszú múltra tekinthet vissza, nemzetközileg mégis egy viszonylag ismeretlen ország. Igazi felfedezőnek érzem magam, amikor bejárom a különböző régiókat, és új bortípusokat ismerek meg. Ráadásul a tokaji aszú talán az abszolút kedvencem a világ borai között.

MBÜ: Nagy rajongója tehát a tokaji aszúnak. Mi teszi ezt a bortípust olyan különlegessé az Ön számára?

M H.: Nagyon kevés bor vetekedhet a tokaji édes borok gazdag történelmével. A szőlő borrá változásának számomra talán ez a leglenyűgözőbb megvalósulási formája. Szinte látom magam előtt, hogy sok száz évvel ezelőtt, amikor még nem volt könnyen hozzáférhető a finomított cukor, milyen hatást váltott ki az emberekben, amikor felfedezték ezt a bort. Ha egy bor természetesen édes, összetett és finom, és mámorító hatása is van, akkor nem olyan nagy csoda, hogy elnevezték „a királyok borának”. Amikor az emberek először találkoznak tokaji édes borokkal, szinte mindig felcsillan a szemük – ez a bor varázsa.

MBÜ: Van kedvenc magyar szőlőfajtája?

M H.: A kadarka a kedvenc szőlőfajtám Magyarországon, mert még a megfizethető árúak is nagy élvezetet nyújtanak.

MBÜ: Fogyasztói oldalról nézve milyennek látja a magyar borok jelenlegi nemzetközi megítélését, és véleménye szerint hogyan lehetne ezen javítani?

M H.: Sajnos a nagyközönség (szemben velünk, borrajongókkal) szinte nem is tud arról, hogy Magyarországon készítenek bort. Az embereknek először meg kell kóstolniuk a borokat, mielőtt megvennék őket, és aztán megjegyezni, hogy ez Magyarországon készült. A magyar borok minősége megfelelő, a borászoknak most már csak össze kell fogniuk, és együtt kilépni a piacra. Úgy gondolom, hogy a zamatos, kedvező árú kékfrankos megfelel a fogyasztók mai igényeinek. Ha néhány termelőnek sikerülne ezt a szőlőfajtát 13-15 dollár körüli áron az amerikai polcokra eljuttatnia, azzal szerintem sikeresek lehetnének – bár tisztában vagyok azzal, hogy milyen gazdasági kihívásokkal jár ebben az árkategóriában jó bort kínálni.

MBÜ: Az olyan digitális platformokon, mint a YouTube, hogyan tudnának a magyar borászatok eredményesen eljutni az olyan potenciális ügyfelekhez, mint az Ön közönsége, akik a szórakoztatást és az ismeretterjesztést egyaránt értékelik?

M H.: Ez valóban nehéz kérdés, szerencsésebb lenne, ha a magyar termelők kevésbé lennének szkeptikusak a külföldi médiával szemben, mert mi valóban szeretnénk megkóstolni és bemutatni ezeket a borokat. Amikor bejártam Magyarország borvidékeit, nemegyszer tapasztaltam, hogy nagyon nehéz kapcsolatba lépni a termelőkkel vagy mintákat szerezni.

MBÜ: Milyen közös kihívásokkal szembesülnek az európai termelők, amikor megpróbálnak betörni az amerikai piacra, és ezekre hogyan lehet a legjobban felkészülni?

M H.: Az amerikai piac rendkívül telített, és a jelenlegi politikai és gazdasági helyzet sok importőrnek elvette a kedvét attól, hogy új márkákat vezessen be. A kulcs a megfelelő importőr megtalálása. Ismerek több niche-importőrt, akik speciális borokkal foglalkoznak, és ez bejön nekik, de ehhez szenvedélyes kereskedőkre van szükség. Sok importőr nagy volumenben dolgozik, és ez például Magyarország esetében, ahol a legtöbb termelő kicsi, komoly akadályt jelent. Ugyanakkor vannak olyan butik importőrök, akik különleges, ritka borokat keresnek. Ezért arra biztatnám a termelőket, hogy a lehető legegyedibb borokat készítsék. Olyan bort, ami feltűnést kelt, és az emberek meg fogják őket találni.

MBÜ: Mit remél felfedezni, mit szeretne elérni a Hungarian Wine Summiton?

M H.: Alig várom, hogy a HWS-en találkozhassak a régi barátaimmal, megkóstolhassam az új évjáratokat, és megtudjam, van-e még más olyan projekt az országban, amelyikre érdemes odafigyelnem.

Forrás: bor.hu – Fotó: Magyar Bormarketing Ügynökség

Megosztás:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük