Junibor – a jövő borászgenerációjának hangja

Megosztás:
Forrás: magyarmezogazdasag.hu

A Junibor – Fiatal Borászok Egyesületét azzal a céllal alapították, hogy legyen egy olyan közeg, ami képes biztosítani a szakmai fejlődési lehetőséget a jövő borászgenerációja számára.

A Magyar Mezőgazdaság Kiadó Youtube-csatornáján látható stúdióbeszélgetés-sorozat, az MMG Direkt legfrissebb adásában az egyesület februárban megválasztott új elnöke, Koch Pálma volt a vendég.

„Demokratikus egyesület a Junibor, kétévente van elnökválasztásunk vagy újraválasztásunk, hiszen van lehetőség arra, hogy valaki két, akár három ciklust is végigvigyen. Az előző elnökünk úgy érezte, hogy megújításra van szükség, ő alelnöki pozícióban maradt az elnökségben mellettem” – kezdte a bemutatkozást Koch Pálma, aki hozzátette, az új pozícióban motiváltnak érzi magát, de nagyon fontos számára a többi egyesületi tag visszajelzése a munkájáról.

Szereti a saját útját járni

Úgy nőtt fel, hogy minden hétvégén kint voltak a borászatban, és az üres tartályokba bemászva bújócskáztak a nővérével. Édesapja, Koch Csaba kezdte el a vállalkozást, mindenképpen a családi gazdaságban szeretett volna dolgozni. Mint minden fiatalnak, neki is nagyon nehéz volt 17-18 évesen eldöntenie, hogy mit szeretne egész életében csinálni. Az volt nehéz kérdés, hogy szőlész-borász mérnöknek tanuljon, vagy kereskedelmi, vendéglátási irányban induljon el, de a végcél a borászat volt.

„Mindig szerettem a biológiát, kémiát, ezt a két fakultációt választottam a gimnázium során. Volt apukámtól egy-két motiváló beszéd, hogy miért borásznak tanuljak, de nem volt kötelező, a nővérem például fogorvos, illetve van három öcsém, még nem tudjuk, hogy belőlük mi lesz. Végül úgy érzem, nagyon-nagyon jól döntöttem”

– nyugtázta az új elnök, aki bevallotta, szereti a saját útját járni. Bár édesapja nagyon jó példa számára, volt egy nagyon fontos pillanat az életében, amikor 2013-ban először elment az Év Bortermelője díj átadógálájára.

Gálné Dignisz Éva kapta a díjat, amit hatalmas motivációként élt meg. Azzal, hogy egy nő nyerte el, máshogy kezdte látni a szakmát.

Ma már abból a szempontból könnyebb az ágazatban dolgozni, hogy adott a jó technológia a borkészítéshez. A hűtés, a fűtés, a saválló acéltartályok, a kiváló szüretelőkombájnok. Mondhatni, könnyebb bort készíteni. A technológia fejlődött, viszont mindig vannak új kihívások, nehézségek.

„Nem túl régen végeztem a mesterképzésemet, és a legnagyobb különbség szerintem az itthoni és a külföldi képzés között az volt, hogy nem a jelenről beszéltünk nagyon sokat, hanem a jövőről, és az extrém időjárási viszonyokról. Ugyan a szőlő viszonylag szárazságtűrő növény, de az erős napsugárzás lesz a legnagyobb kihívás a jövőben. Ugyanis a fogyasztói trendek a könnyebb, gyümölcsösebb tételek felé mozognak, az időjárás pedig ennek pont az ellenkezőjét segíti elő. Idén érzékelhetjük, hogy sok vagy elegendő csapadék esett májusban, és picit vontatottabb a szőlő fejlődése, meglátjuk, hogy mikor lesz idén a szüret” – vázolta a helyzetet.

Példaként hozta a Csanád Cuvée-jüket Villányból. Ezt a bordeaux-i házasítást csak a legkiválóbb, legmelegebb években készítették, 2011-ben, 2012-ben és 2015-ben, de az elmúlt években minden évben csodálatos Csanád Cuvée-t tudnak készíteni.

Több borkóstolót és oktatást a fiatal borászoknak kellene tartaniuk

Visszatérve a Junibor Egyesületre, úgy látja, hogy egyre több az egyetemi képzés a borkultúrával kapcsolatban, nemcsak szőlész-borász hallgatóknak, hanem akár jogászoknak, orvosoknak is. Azt gondolja, hogy szerepet kell vállalniuk ezekben a képzésekben, és ha lehetőség adódik, akkor minél több borkóstolót és oktatást a fiatal borászoknak kellene tartaniuk. Ugyanis nagyok a generációs különbségek, és a juniborászok állnak korban a mostani diákokhoz a legközelebb.

Azt látni a fiatalokon, hogy ha bort fogyasztanak, akkor mindig valamilyen egyszerű, könnyű, gyümölcsös és élvezhető tételt választanak. Egyre népszerűbb a borturizmus, az emberek is szeretnének elmenekülni a nagyvárosokból akár Etyekre, akár a Balatonra.

A Junibor kiemelt célkitűzése az edukáció, amiben a közösségi média vagy az egyéb online csatornák jó eszközök. Ezek kikerülhetetlen dolgok, ezeken a felületeken a legegyszerűbb találkozni a fogyasztókkal, sajnos egyre kevesebb nyomtatott sajtót olvasnak, főleg a fiatalok.

„Mivel 22 borvidék van Magyarországon, és jelenleg 48 hazai, illetve határon túli egyesületi tagunk, nehéz összerakni egyirányú közösségimédia-kommunikációt. Szerintem a legfontosabb az, hogy megmutassuk, mi mit csinálunk, ezt kell kommunikálnunk a közönség felé is. Minden évben szervezünk külföldi és belföldi szakmai túrát, nyaranta megrendezzük a zöldszüretet, ahol az új jelentkezők, aspiránsok eljöhetnek bemutatkozni, majd szavazunk, kit választunk a tagjaink közé. Emellett a legfontosabb kereskedelmi partnerünk, a Divino borbárjaiban sok kóstolót szoktunk tartani”

– sorolta a programokat.

Az egyesülethez 2022 óta határon túliak is csatlakozhatnak, így már van erdélyi, illetve egy felvidéki tagunk is. Májusban a Felvidéken Csernus Károlynál voltunk látogatóban, illetve több pincészethez is elmentünk. Korábban azt hittem, hogy én vagyok a szőlőben és a pincében tisztaság- és rendmániás, de én ilyen rendet még nem láttam sehol, mint a felvidéki pincészeteknél, és azt tapasztaltam, hogy kiemelkedő a professzionalizmus, és kiválóan készítik a boraikat” – osztotta meg tapasztalatait Koch Pálma.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu

Megosztás:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük