Junibor – a jövő borászgenerációjának hangja
- Agrárhírek
- 2025. július 28.
- 24
- 0
A Junibor – Fiatal Borászok Egyesületét azzal a céllal alapították, hogy legyen egy olyan közeg, ami képes biztosítani a szakmai fejlődési lehetőséget a jövő borászgenerációja számára.
A Magyar Mezőgazdaság Kiadó Youtube-csatornáján látható stúdióbeszélgetés-sorozat, az MMG Direkt legfrissebb adásában az egyesület februárban megválasztott új elnöke, Koch Pálma volt a vendég.
„Demokratikus egyesület a Junibor, kétévente van elnökválasztásunk vagy újraválasztásunk, hiszen van lehetőség arra, hogy valaki két, akár három ciklust is végigvigyen. Az előző elnökünk úgy érezte, hogy megújításra van szükség, ő alelnöki pozícióban maradt az elnökségben mellettem” – kezdte a bemutatkozást Koch Pálma, aki hozzátette, az új pozícióban motiváltnak érzi magát, de nagyon fontos számára a többi egyesületi tag visszajelzése a munkájáról.
Szereti a saját útját járni
Úgy nőtt fel, hogy minden hétvégén kint voltak a borászatban, és az üres tartályokba bemászva bújócskáztak a nővérével. Édesapja, Koch Csaba kezdte el a vállalkozást, mindenképpen a családi gazdaságban szeretett volna dolgozni. Mint minden fiatalnak, neki is nagyon nehéz volt 17-18 évesen eldöntenie, hogy mit szeretne egész életében csinálni. Az volt nehéz kérdés, hogy szőlész-borász mérnöknek tanuljon, vagy kereskedelmi, vendéglátási irányban induljon el, de a végcél a borászat volt.
„Mindig szerettem a biológiát, kémiát, ezt a két fakultációt választottam a gimnázium során. Volt apukámtól egy-két motiváló beszéd, hogy miért borásznak tanuljak, de nem volt kötelező, a nővérem például fogorvos, illetve van három öcsém, még nem tudjuk, hogy belőlük mi lesz. Végül úgy érzem, nagyon-nagyon jól döntöttem”
– nyugtázta az új elnök, aki bevallotta, szereti a saját útját járni. Bár édesapja nagyon jó példa számára, volt egy nagyon fontos pillanat az életében, amikor 2013-ban először elment az Év Bortermelője díj átadógálájára.
Gálné Dignisz Éva kapta a díjat, amit hatalmas motivációként élt meg. Azzal, hogy egy nő nyerte el, máshogy kezdte látni a szakmát.
Ma már abból a szempontból könnyebb az ágazatban dolgozni, hogy adott a jó technológia a borkészítéshez. A hűtés, a fűtés, a saválló acéltartályok, a kiváló szüretelőkombájnok. Mondhatni, könnyebb bort készíteni. A technológia fejlődött, viszont mindig vannak új kihívások, nehézségek.
„Nem túl régen végeztem a mesterképzésemet, és a legnagyobb különbség szerintem az itthoni és a külföldi képzés között az volt, hogy nem a jelenről beszéltünk nagyon sokat, hanem a jövőről, és az extrém időjárási viszonyokról. Ugyan a szőlő viszonylag szárazságtűrő növény, de az erős napsugárzás lesz a legnagyobb kihívás a jövőben. Ugyanis a fogyasztói trendek a könnyebb, gyümölcsösebb tételek felé mozognak, az időjárás pedig ennek pont az ellenkezőjét segíti elő. Idén érzékelhetjük, hogy sok vagy elegendő csapadék esett májusban, és picit vontatottabb a szőlő fejlődése, meglátjuk, hogy mikor lesz idén a szüret” – vázolta a helyzetet.
Több borkóstolót és oktatást a fiatal borászoknak kellene tartaniuk
Visszatérve a Junibor Egyesületre, úgy látja, hogy egyre több az egyetemi képzés a borkultúrával kapcsolatban, nemcsak szőlész-borász hallgatóknak, hanem akár jogászoknak, orvosoknak is. Azt gondolja, hogy szerepet kell vállalniuk ezekben a képzésekben, és ha lehetőség adódik, akkor minél több borkóstolót és oktatást a fiatal borászoknak kellene tartaniuk. Ugyanis nagyok a generációs különbségek, és a juniborászok állnak korban a mostani diákokhoz a legközelebb.
Azt látni a fiatalokon, hogy ha bort fogyasztanak, akkor mindig valamilyen egyszerű, könnyű, gyümölcsös és élvezhető tételt választanak. Egyre népszerűbb a borturizmus, az emberek is szeretnének elmenekülni a nagyvárosokból akár Etyekre, akár a Balatonra.
A Junibor kiemelt célkitűzése az edukáció, amiben a közösségi média vagy az egyéb online csatornák jó eszközök. Ezek kikerülhetetlen dolgok, ezeken a felületeken a legegyszerűbb találkozni a fogyasztókkal, sajnos egyre kevesebb nyomtatott sajtót olvasnak, főleg a fiatalok.
„Mivel 22 borvidék van Magyarországon, és jelenleg 48 hazai, illetve határon túli egyesületi tagunk, nehéz összerakni egyirányú közösségimédia-kommunikációt. Szerintem a legfontosabb az, hogy megmutassuk, mi mit csinálunk, ezt kell kommunikálnunk a közönség felé is. Minden évben szervezünk külföldi és belföldi szakmai túrát, nyaranta megrendezzük a zöldszüretet, ahol az új jelentkezők, aspiránsok eljöhetnek bemutatkozni, majd szavazunk, kit választunk a tagjaink közé. Emellett a legfontosabb kereskedelmi partnerünk, a Divino borbárjaiban sok kóstolót szoktunk tartani”
– sorolta a programokat.
„Az egyesülethez 2022 óta határon túliak is csatlakozhatnak, így már van erdélyi, illetve egy felvidéki tagunk is. Májusban a Felvidéken Csernus Károlynál voltunk látogatóban, illetve több pincészethez is elmentünk. Korábban azt hittem, hogy én vagyok a szőlőben és a pincében tisztaság- és rendmániás, de én ilyen rendet még nem láttam sehol, mint a felvidéki pincészeteknél, és azt tapasztaltam, hogy kiemelkedő a professzionalizmus, és kiválóan készítik a boraikat” – osztotta meg tapasztalatait Koch Pálma.
Forrás: magyarmezogazdasag.hu
2025. november 3.
Nagy István: újabb szintre lépett Brüsszel gazdaellenes politikája
2025. november 3.
Fókuszban az erdészeti génmegőrzés
2025. november 3.
Idén már októberben világra jött az első szürkemarha borjú
2025. november 2.
Visszafogott kereslettel és alacsonyabb árakkal indult az almapiac
2025. november 2.
Jóska Bátyám kedvence lett az Ország Sajtja 2025-ben
2025. november 1.