Karácsony előestéje
„Harang csendül,/ Ének zendül,/ Messze zsong a hálaének,/ Az én kedves kis falumban/ Karácsonykor/ Magába száll minden lélek.” – Ady Endre sorai tökéletesen megragadják a szenteste lényegét, amely sokáig a gyakorlatban is az adventi böjt utolsó napjának számított. Habár mostanában sok család december 24-én nem böjtölni, hanem ünnepelni szokott, számos hagyomány mégis megkülönbözteti Ádám és Éva napját december 25-étől.
A kereszténység második legjelentősebb teológiai ünnepe (az első a húsvét) hivatalosan december 24-én szentestével veszi kezdetét. Az ősi hagyományok szerint régen az emberek ezen a napon virrasztottak, böjtöltek és imádkoztak, illetve különböző misztériumjátékokkal igyekeztek feleleveníteni a teremtés, később pedig Jézus születésének történetét. A 19. századtól kezdve ekkor állították fel az újjászületést és az örök életet szimbolizáló karácsonyfát is – az adventi időszak legutolsó napja tehát mindig is gazdag hagyománykörrel rendelkezett. Ebben a cikkben ezen szokásokról szeretnénk pontosabb képet adni olvasóinknak.
„Jaj, de szép a karácsonyfa! Ragyog rajta a sok gyertya…”
A karácsonyfa-állítás szokása német protestáns területeken alakult ki a 16-17. században. Előtte ún. karácsonyi életfát, más néven termőágat állítottak az ünnep tiszteletére a keresztény régiókban. Magyarországon leggyakrabban rozmaring, nyárfakökény vagy bürökág töltötte be ezt a szerepet, amelyet vízzel telt edénybe állítottak vagy fejjel lefelé a mennyezetgerendára aggattak – ezzel is jelképezve, hogy a keresztény hitvilágban Jézus földre jövetele összekapcsolta az égi és a földi világot.
A mai értelemben vett első karácsonyfát a legenda szerint Luther Márton állította. A reformátor állítólag egy téli estén az egyik út menti fenyőfán ragyogó fényeket vett észre. A látvány annyira lenyűgözte, hogy hazaérve azonnal gyertyákat erősített az otthoni örökzöldjére, megteremtve ezzel a karácsonyfa-állítás hagyományát. Habár ennek a történetnek a valóságtartalma kérdéses, egy dolog biztos: az ünnepi szokás valóban német protestáns területeken terjedt el először.
A karácsonyfa a 19. századra meghódította Bécs városát, valamint Angliát is. Magyarországon valószínűleg a szoros osztrák-német kapcsolatokkal rendelkező arisztokrata családok játszottak komoly szerepet a faállítás elterjesztésében. Az Élet és Literatúra újság 1842-es beszámolója szerint Pesten az első karácsonyfát Brunszvik Teréz grófnő, az első magyar óvoda alapítója állíttatta 1824-ben. Az ő példáját rövidesen többen is követték, például József nádor és felesége, valamint az evangélikus Podmaniczky család. Igazán elterjedtté azonban csak az 1920-as és az 1930-as években vált a hagyomány hazánkban.
Az idők során nemcsak a faállítási szokások, hanem a karácsonyfadíszek is átalakultak. Régen a díszválasztásnak egy fontos kritériuma volt: az ehetőség. Sokáig ugyanis nem volt hagyomány az ajándékozás sem, így a gyerekek legnagyobb öröme a fára akasztott nyalánkságok elfogyasztása volt. Emellett természetesen a keresztény szimbolika is szerepet játszott a dekoráció kiválasztásában: a gyertya a világosságot, az alma a teremtéstörténetet és a bűnbeesést, míg a dió Jézust szimbolizálta („A külső, keserű burok a szenvedésre, a kemény csonthéj a keresztfára, a belül levő édes mag az isteni életre utal, melyért az embernek fáradoznia kell” – írta ez utóbbiról a Magyar Katolikus Lexikon). A csillogó díszek a 19. században jelentek meg először – és azóta is uralják az ünnepi díszítőelemek piacát.
Assisi Szent Ferenc és az első betlehem
Napjainkban a karácsonyi vásárok elmaradhatatlan kelléke a betlehemi jászol, amelynek eredete egészen a középkorig vezethető vissza. Assisi Szent Ferencben merült fel ugyanis először a gondolat, hogy Jézus születését konkrétan is meg lehetne jeleníteni – végül 1223-ban, az olaszországi Greccio városában egy barátja segítségével meg is valósította ezt az elképzelést.
A betlehem-állításhoz kapcsolódik a 19-20. században már népszokásnak számító betlehemezés is. A középkorban december 24-én sokáig nem Jézus születésének eseményeiről, hanem Ádámról és Éváról, illetve a teremtés történetéről emlékeztek meg az emberek egy-egy misztériumjáték keretében. Az évszázadok során azonban ezek az előadások átalakultak, és már az evangéliumokban rögzített születéstörténetet beszélték el – népi fantáziával színesítve. Írásos források alapján a 17. században a betlehemezés az iskolákban már megszokott volt, igazán elterjedt népszokássá azonban a 19. század során vált.
Népszokások és babonák
Ezek mellett még számos népszokás és babona kapcsolódott december 24-éhez Magyarországon. Egyes területeken például tilos volt mezei munkát végezni ilyenkor, valamint megszabott rendje volt az asztal díszítésének és az étkezésnek is. A Dunántúlon és az Alföldön ún. karácsonyi abroszt használtak ezen a napon. Az általában fehér terítőt a vacsora végén leszedték, majd betegségek megelőzésére alkalmazták (egyes régiókban például újévig ezzel takaróztak). A vacsoraasztalra sokszor gabonamagvakat helyeztek, amiket ezután a baromfiknak adtak abban a reményben, hogy sok tojást fognak tojni az elkövetkező időszakban.
A karácsony előestéjeként számon tartott december 24-e tehát már nagyon régóta szoros egységben létezik december 25-ével. Ezt az egységet pedig számos hagyomány alátámasztotta, amelyek egy része még napjainkban is él.
Forrás: Múlt-kor
- Több ezer gazda kap támogatást – erősödik a hazai szarvasmarha-ágazat
- Jó hír a méhészeknek: elindult az állatjóléti támogatás kifizetése
- Újra itt a hungarikum pályázat – rekordösszeggel támogatják az értékmentést
- Elszabadult a pokol Brüsszelben: könnygázt kaptak a magyar újságírók
- Magyar fenyők lepték el a piacot: közel kétmillió karácsonyfa fogy az ünnepekig
- Termőföldek víz alatt – döbbenet, mi áll a háttérben
2025. december 24.
Egy csendes pillanat karácsonyra
2025. december 24.
Karácsony előestéje
2025. december 23.
Marci lett Zala megye legszebb kakasa
2025. december 23.
Mihez kezdjünk az avarral? Tévhitek helyett tudományos válaszok
2025. december 22.
Csökkent a tejtermék, a hús, a cukor és a növényi olaj árindexe novemberben
2025. december 22.