Jóska Bátyám kedvence lett az Ország Sajtja 2025-ben

Megosztás:
Forrás: Pixabay/Illusztráció!

Október első hétvégéjén került megrendezésre az idei, immár 13. Sajtmustra, melynek sajtversenyére 125 terméket neveztek be, és közel 40 sajtbíra értékelései alapján 6 termék arany, 22 termék ezüst és 18 termék bronz minősítésben részesülhetett.

Az Alpokalja Sajt őstermelői sajtműhelyJóska Bátyám kedvence” nevű, félkemény, érlelt sajtja nyerte el idén az Ország Sajtja címet, ezzel a verseny legjobb magyar sajtjának bizonyult.

A díjátadóval egybekötött szakmai konferenciát a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) szervezte. A rendezvényt Süle Katalin, a NAK általános agrárgazdasági ügyekért felelős országos alelnöke nyitotta meg, aki hangsúlyozta: a kamara kiemelt célja a hazai termelők támogatása, valamint a minőségi magyar sajtok fogyasztásának ösztönzése.

Svéd minták és tejminőségi tényezők

A konferencia első előadásait Monika Johansson, svéd sajtkészítő tartotta, aki bemutatta a skandináv kézműves sajtkultúra hagyományait és az oltók, alvadékképzők szerepét a sajtkészítésben.
Előadásában több különleges, Svédországban népszerű terméket is ismertetett, köztük a savóvajat (savókaramellt), a kávésajtot, valamint a filmjölt, egy hígabb, joghurtszerű fermentált italt.

A szakmai program második részében a tej minőségét befolyásoló tényezők kerültek előtérbe. Szakértők elmondták: a tej összetétele a takarmányozás, a genetika, az évszak és a laktációs szakasz függvényében változik. A zsírtartalom és a fehérjeszint különösen érzékenyen reagál a takarmány minőségére, ezért a megfelelő kaszálási idő és beltartalom kulcsfontosságú a prémium tejtermékek előállításához.

A klímaváltozás hatása szintén egyre jelentősebb: a gyakoribb hőségnapok rontják az állatok közérzetét és a bendő mikroflóráját, ami a tejtermelésre is hatással van. A jó genetikai alap, a megfelelő gondozás és a kiegyensúlyozott takarmányozás azonban hosszú távon stabil, egészséges állományt és gazdaságosabb termelést biztosíthat.

Digitalizáció és mentális egészség a sajtkészítésben

A program során bemutatták a digitális sajtműhely koncepcióját is, amely az adatgyűjtést, minőség-ellenőrzést és nyomonkövetést automatizálja, így megkönnyíti a hatósági megfelelést és a termelés optimalizálását.
A webshopok és online értékesítési rendszerek segítségével a kézműves sajtok könnyebben eljuthatnak a fogyasztókhoz, és szélesebb piacokat is elérhetnek.

A marketing szerepéről szóló kerekasztal-beszélgetésben elhangzott: a reklám önmagában nem elég – a stabil minőség, megbízható ellátás és következetes kínálat nélkülözhetetlen a hosszú távú sikerhez. A résztvevők a mentális egészség fontosságáról is beszéltek, hiszen a túlterheltség és a kiégés a sajtkészítők körében is komoly kockázatot jelent.

Sajt és kultúra kéz a kézben

A nap során a résztvevők megismerkedhettek a sajtkészítés történetével, valamint kóstolón vehettek részt, ahol a sajtokat fermentált italokkal és sörökkel párosították – ezzel is elősegítve, hogy a hazai sajtok közelebb kerüljenek a fogyasztókhoz.

A program végén következett a díjátadó és a sajtasztal megnyitása, ahol a nevezett és díjazott sajtokat bárki megkóstolhatta.

Forrás: NAK

Megosztás:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük