Növekedett a magyar borexport 2024-ben
- Agrárhírek, Jó hírek
- 2025. március 4.
- 0
Növekedett a magyar borexport 2024-ben - mondta Rókusfaly Pál, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos a 13. Borkonferencián.
A kormánybiztos hangsúlyozta, a statisztikák szerint tavaly 12,3 százalékos növekedést mutatott a magyar termékek exportja, miközben a globális borexport 8,6 százalékkal csökkent.
Összesen 1,4 millió hektoliter magyar bort adtak el 2024-ben, ez 154 ezer hektoliterrel több, mint 2023-ban, ez egyben az egyik legmagasabb érték 2003 óta – ismertette. Hozzátette: a vásárlók 20 millió euróval fizettek többet a magyar borokért, mint az előző évben, a borok literenkénti egységára pedig 3 százalékkal növekedett.
A bor elsősorban kultúrát és nem alkoholt jelent – mondta. Hozzátette: a magyar bor túlélésének záloga a kulturált borfogyasztás népszerűsítése.
Rókusfaly Pál hangsúlyozta, míg a kulturált, felelősségteljes borfogyasztás népszerűsítését támogatja a kormány, a drogok világát célkeresztbe állítják.
A magyar bor népszerűsítését edukációval együtt képzelik el – folytatta, megjegyezve: a fogyasztók részéről van igény arra, hogy többet tudjanak a borrégiókról, a borkészítésről, a bor tulajdonságairól. Hozzátette: kiemelt figyelmet fordítanak a fiatal korosztályra, a Z-generációra.
A kormánybiztos elmondta, hogy a 2024-ben indított, borkatedra elnevezésű egyetemi kurzus nagyszerű eredményekkel zárult. Az elsőként a Károli, a Semmelweis és az Óbudai Egyetemen indult szeminárium a második félévben már a Budapesti Gazdasági Egyetemen, a Pannon Egyetemen és Miskolci Egyetemen is megjelent – tudatta.
Kitért arra is, hogy a borászatoknak biztosított állami támogatásokkal ugyancsak a felelősségteljes borfogyasztás népszerűsítése a cél, emellett a magyar borok eredetvédelme és a nemzetközi eseményeken való megjelenés is fontos cél. Az agrártárca erre vonatkozó pályázatán 20 ezer és 400 ezer euró közötti összeget nyerhetnek el a szakemberek – közölte.
Beszámolt arról is, hogy a Magyar Bormarketing Ügynökség tavaly is számos kampányt indított, sok rendezvényen, fesztiválon népszerűsítette a magyar borokat. A Márton-naphoz kapcsolódó borturisztikai programok keretében megrendezett Libabőr fesztiválhoz például 130-nál is több borászat csatlakozott, a Balaton Soundon pedig mintegy 20 százalékkal nőtt a borfogyasztás a korábbiakhoz képest, köszönhetően a kampányoknak – sorolta Rókusfaly Pál, megjegyezve: a kampányokba magyar és külföldi influenszereket is bevonnak.
Közölte továbbá, hogy a borfogyasztás elsődleges helyszínei az otthonok és az éttermek, míg a bárokban, pubokban továbbra is a sörfogyasztás a dominánsabb.
Hangsúlyozta: 2025-ben a külpiacot állítják fókuszba, számos külföldi eseményen jelennek meg és teszik nemzetközi szinten is láthatóvá a magyar bort.
Brazsil Dávid, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa főtitkára úgy fogalmazott: a bor „transzcendens, kulturális termék”, amely az európai életérzés szerves része.
A borászat innovatív, hagyományőrző, konzervatív értékrendet képviselő ágazat, amely családi gazdaságokra épül, így a gazdálkodó társadalmat, a vidéki lakosságot képviseli – hangsúlyozta, kiemelve a fenntarthatóság, környezettudatosság szerepét.
- Jó hír a méhészeknek: elindult az állatjóléti támogatás kifizetése
- Újra itt a hungarikum pályázat – rekordösszeggel támogatják az értékmentést
- Elszabadult a pokol Brüsszelben: könnygázt kaptak a magyar újságírók
- Magyar fenyők lepték el a piacot: közel kétmillió karácsonyfa fogy az ünnepekig
- Marci lett Zala megye legszebb kakasa
- Burgonya téli tárolása – hogyan előzd meg a csírázást és penészesedést?
2025. december 25.
Karácsony ünnepe
2025. december 24.
Egy csendes pillanat karácsonyra
2025. december 24.
Karácsony előestéje
2025. december 23.
Marci lett Zala megye legszebb kakasa
2025. december 23.
Mihez kezdjünk az avarral? Tévhitek helyett tudományos válaszok
2025. december 22.